dinsdag 7 december 2010

Deja vu

Foto: Flickr, by Erwin Boogert
Toen ik gisteren thuis kwam na een try-out van de nieuwjaarsshow van Freek de Jonge bezocht te hebben, wachtte mijn vriendin me op in de hal.
 'Ik heb nieuws', fluisterde ze op onheilspellende toon, 'voetbalnieuws. Of heb je het al gehoord?' 'Ik heb niets gehoord', zei ik, 'maar Martin Jol zal wel ontslagen zijn.'
 Ik had natuurlijk gelijk, en als ik twintig jaar jonger was geweest had SBS 6 waarschijnlijk al voor de deur gestaan met een camera om zijn nieuwe oplichterijprogramma een duwtje te geven, maar ik denk toch dat er iets anders aan de hand is.
 Zo las ik vanochtend in de krant dat het kabinet tot de conclusie is gekomen dat kinderen weer 'kernvakken' op school moeten gaan krijgen, en het aantal 'profielen' moet tot twee worden gereduceerd, laten we ze voor het gemak even 'alfa' en 'beta' noemen. Ook deze gebeurtenis had ik met stellige zekerheid een jaar geleden al kunnen voorspellen, ik had er niet eens een overleden overgrootvader voor nodig gehad.
 Bewegingen in het onderwijs, trainers van Ajax, het zijn slingers die een zetje krijgen, ze beginnen vol goede moed, tot ze de overkant bereiken en net zo hard weer terug zwaaien. In het onderwijs gaat dit helemaal vanzelf, bij Ajax staat Johan Cruyff aan de de overkant te wachten voor het geval dat. Je hoeft geenzins paranormaal begaafd te zijn om deze beweging aan te zien komen, het is meer zo dat hoe ouder je wordt, hoe meer je het gevoel krijgt in een eeuwige deja-vu te zijn opgesloten.

 De show van Freek de Jonge was overigens erg sterk, maar ik had niet anders verwacht. Zonder al teveel prijs te geven: de plot draait om de Jonge's incontinente moeder, een papegaai die 'vergeet het maar' heet en Mark Rutte die in zijn Saab met 130 kilometer per uur op de hoofdpersoon af komt scheuren. De Jonge is origineel in een vaste vorm, daar kunnen het onderwijs en Ajax nog iets van leren.