dinsdag 7 december 2010

Lijntjes

Foto: Flickr, by Dunechaser
Het MZ Journaal, een blad met 'nieuws en informatie uit de medezeggenschap van TNT N.V.', staat geregeld vol interessante informatie. In het nummer van December 2010 staat bijvoorbeeld een interessant artikel over het nieuwe 'OptiVo': Optimaliseren Voorbereiden. In het kader van OptiVo zijn er op de werkvloer bij TNT 'lijntjes' getrokken, ik citeer uit het MZ Journaal:

" 'Ook de OR heeft in het begin twijfels gehad bij de lijntjes. Maar wij zijn ervan overtuigd dat de lijnen bedoeld zijn om de werkvloer overzichtelijk in te richten. De lijnen zijn nu echter een heel eigen leven gaan leiden. Postbodes worden erop gewezen dat ze binnen de lijnen moeten blijven. Dat kan gewoon echt niet! Net als medewerkers verbieden naar het toilet te gaan of met elkaar te praten. Zo ga je niet met volwassen mensen om', aldus de verontwaardigde voorzitter van de OR. "

Ik moet bekennen dat het bestaan van de lijntjes enigszins aan mijn aandacht was ontsnapt, ik ben zo iemand die eerst ergens over moet lezen voor hij het ziet, maar ik stak meteen mijn licht op bij een collega en die vertelde me regelrechte horrorverhalen. Hoewel het op onze vestiging wel mee valt, schijnen de lijnen in andere vestigingen het allerslechtste in de mens boven te halen: geef een man een lijn en hij verandert meteen in een soort kampbewaarder. In dat kader is ook de volgende constatering interessant, ik citeer wederom uit het MZ Journaal:

'Ook het signaal dat de postverdeler met een rood/witte band om zijn arm moet lopen met daarop in zwarte letters "postsorteerder", is te zot voor woorden. Wie bedenkt zoiets?'

Het lijkt erop alsof er op de werkvloer van TNT Post een soort herhaling van het Stanford-gevangenis experiment gaande is: er schuilt een sadist in ons allemaal, we hebben alleen maar lijntjes en armbanden nodig om hem tevoorschijn te lokken. Mochten ze er tijdens de onderhandelingen echt niet meer uitkomen, dan kan TNT altijd nog proberen om geld te krijgen voor het sociologisch onderzoek dat ze uitvoeren.