zondag 16 januari 2011

Buurman

Foto: Flickr, by Super MF
Op de site van Voetbal International staat een interview met Gerard Piqué. De kop luidt:

'Edwin van der Sar was een fantastische buurman'


Deze mededeling lijkt erg vreemd, maar als je er even over nadenkt eigenlijk ook weer niet. Eerst het vreemde: hoe kan een buurman fantastisch zijn? Je kan een aardige buurman hebben, een vriendelijke of een chagrijnige, maar een fantastische, dat moet wel een soort superbuurman zijn. Ik kan me nauwelijks voorstellen wat voor heldendaden een fantastische buurman allemaal doet, maar daar komt de tweede kant van deze mededeling om de hoek kijken: als er zoiets als een fantastische buurman bestaat, dan moet het inderaad Edwin van der Sar zijn.

We lezen verder.

'Een fantastische buurman die op z'n tijd kwam kijken of alles goed ging', herinnert de verdediger zich. 'Ik noemde hem altijd Ed. Een intelligente man die zijn talen beheerst. Hij was met afstand een van de grootste professionals in de selectie. Ik vond het prachtig te zien hoe ver Van der Sar zich kon strekken als hij naar een bal dook. Voor mij is hij een van de beste keepers ter wereld!'


Dit valt een beetje tegen, het blijft onduidelijk waar het fantastische van van der Sar als buurman nu precies in zit. Hij is een professional en een goede keeper, dat wisten we al, en dat is bijvoorbeeld Oliver Kahn ook, en ik betwijfel of die een fantastische buurman is. Kahn lijkt me meer iemand die midden in de nacht ineens keiharde Heavy Metal gaat draaien terwijl hij luidruchtig een krat Heineken soldaat maakt, maar dat is weer een ander verhaal.

Wat betreft het buurmanschap lezen we dat van der Sar 'kwam kijken of alles goed ging', dat Piqué hem 'Ed' noemde, dat hij intelligent is en zijn talen beheerst. Mwah. Val ik nog steeds niet van van mijn stoel. Een buurman die komt kijken of alles goed is en die zijn talen leuk spreekt, ik weet niet wat voor buurmannen Piqué voor van der Sar heeft gehad, maar zo fantastisch klinkt het nog steeds niet. En toch geloof ik het verhaal. Misschien had Piqué even geen pasklare voorbeelden bij de hand, hij was die keer vergeten dat het vruchtwater van zijn vrouw ineens brak en van der Sar stoicijns een tweeling ter wereld bracht (onderwijl lurkte hij wat aan zijn bidon met water) en die keer dat Edje eigenhandig drie inbrekers uit het huis van Piqué ranselde (hij hoorde een vreemd geluid en ging even polshoogte nemen).

De fantastische buurman bestaat: hij heet Edwin van der Sar, en hij staat al met een kopje suiker op je te wachten als je zelf nog niet eens weet dat je zin in koffie hebt.