zaterdag 29 september 2012

Horror

Foto: flickr, by MJames
Het tuincentrum was open tot acht uur 's-avonds. We reden een verlaten parkeerplaats op, ergens in de hoek brandde een groene pijl met daarboven de letters 'ingang'. Het draaihekje onder de letters piepte, we kwamen op een buitenplaatsje waar honderden witte beelden onder schaarse peertjes stonden te blinken. Tussen een paar buxushagen stond een man in een groene regenjas tegen een tuinkabouter te praten.
  'Ik neem je mee', mompelde de man, 'ik neem je gewoon mee.'
Binnen zwommen duizenden vissen in aquaria en lagen een paar pluizige konijnen in hun hok met hun ogen te knipperen. Personeel sjouwde hier en daar met zakken aarde. Ik aaide een konijn, 'jouw neem ik ook mee', hoorde ik achter me. De man in de groene regenjas stak een behaarde klauw naar een cavia uit.
  'Waar liggen de hondenspeeltjes', hoorde ik iemand vragen, 'mijn hond speelt graag met speeltjes.'

Bij de kassa lagen hoofden van de kerstman opgestapeld tot aan het plafond. Toen we weer in de auto zaten en de koplampen aandeden hief de man in de regenjas zijn rechter arm voor zijn ogen tegen het verblindende licht. De tuinkabouter droeg hij onder zijn andere arm en uit zijn jaszak stak het hoofdje van een cavia die langzaam door begon te krijgen dat hij de volgende ochtend niet ging halen.