dinsdag 9 oktober 2012

Circusjongen

Foto: flickr, by zoomar
Elk jaar verschijnt er bij uitgeverij De Tijdstroom een boek in de serie Literatuur en Geneeskunde. Deze boeken worden geredigeerd door onder andere Arko Oderwald, medisch filosoof en ethicus aan het VU Medisch Centrum.
  Toen ik Oderwald vorig jaar interviewde voor een stuk voor Arts in Spé, een blad voor medisch studenten, vroeg hij na het interview of ik niet een stuk voor het boek van 2012 wilde schrijven. Dat wilde ik wel, en zodoende staat mijn stuk over barende mannen nu in het boek Nieuw leven, geboorte in fictie.
 Naast mijn bijdrage bevat het boek onder meer stukken van Ronald Giphart, Bert Keizer en Manon Uphoff. Ook bevat het boek stukken proza en poëzie die eerder gepubliceerd zijn en aansluiten op het thema. Wat te denken van dit fragment van Gerard Reve uit 'Een circusjongen':

'Het lijdt geen twijfel, dat ik zeer slecht ben... Zo ooit bij enig ander schepsel, dan zijn wel bij mij mijn slechtheid en onwaardigheid tot leven getoond en vertolkt in de omstandigheden waaronder ik ter wereld kwam.'

Schrijven is spanning opbouwen, wie weten wil hoe de geboorte van bovenstaande verteller verliep, moet Nieuw leven maar aanschaffen, of Een circusjongen, dat kan natuurlijk ook.