zondag 21 april 2013

Meesterwerk

Foto: flickr, by Guido.
Het veelbesproken koningslied is uiteraard een werk van grote klasse. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet had verwacht, maar Guus Meeuwis en Daphne Deckers blijken dichters van hoog niveau te zijn. Zelden is de Nederlandse volksaard zo helder en onomwonden verwoord. Dit verklaart waarschijnlijk voor een groot deel de intuïtieve weerzin die het oproept: ons wordt een spiegel voor gehouden en wat we daarin zien bevalt ons maar niets.

Want wat is de Nederlandse volksaard? Ten eerste denken we alles beter te weten en ten tweede denken we alles beter te kunnen. Negen van de tien boze Nederlanders kan je zelfs tijdens drie weken Ibiza nog niet met een boek in hun handen betrappen, maar dit weerhoudt ons er niet van om als volleerde tekstdeskundigen over de literaire kwaliteit van het koningslied te schamperen. Hetzelfde geldt voor de melodie: totaal ruk, volgens de kenners. Dat van al die kenners zeker de helft nog geen do-re-mi op een piano kan pingelen en na het twitteren lekker André Hazes opzet, doet uiteraard niets ter zake.
    Laten we nu eens naar een terugkerende passage in het koningslied kijken. Meeuwis en Deckers dichten:
     
    Wij lopen met je mee
    Door de regen en de wind
    Zal ik naast je blijven staan
    Ik bescherm je tegen alles wat komt
    Ik zal waken als jij slaapt
    Ik behoed je voor de storm
    Hou je veilig zo lang als ik leef


Hier staat dat wij Willem erdoorheen zullen trekken. Willem is ruim veertig jaar op deze baan voorbereid, is de hele wereld over geweest en heeft het halve adeldom de hand geschud. Desalniettemin: 'Ik behoed je voor de storm, hoor Willempie. Maak je geen zorgen, wij beschermen je wel. Ouwe reus, laat dat maar aan ons over. Even dit vleesje nog op de barbecue gooien en een pilsje erachter aan, en dan regelen we dat voor je.'

Meesterlijk!