vrijdag 6 maart 2015

Bonnetje

RGB Free, by Lajla
Nou is er de laatste tijd wel veel ophef over Opstelten en zijn bonnetje, maar wat het grote publiek ontgaat zijn de kleine bonnetje-affaires. Zo kocht ik onlangs een zalm omdat deze in de aanbieding was.
  Toen ik thuis kwam met de zalm, vroeg mijn vriendin of de bonus er wel af was gehaald.
  'Heb je het bonnetje nog?'
  Ik keerde mijn zakken om, maar het bonnetje kon ik niet meer vinden. Ik terug naar de Albert Heijn. Gelukkig zat de betreffende kassière nog steeds op haar plaats.
 
  'Dit regelen we wel even', zei ze en ze gaf me zo twee euro.
 
  Een uur later had ik de filiaalmanager aan de lijn.
  'Klopt het dat u geld heeft ontvangen van Anita A. , ook wel bekend als de Stoffer, de Rooie Heks en de Domino?'
  'Dat klopt', zei ik, 'dit was in verband met een zalmdeal die jullie me aanboden.'
  'Hoeveel geld heeft u precies ontvangen?'
  'Daar doe ik geen uitspraken over, dat heb ik zo met de Stoffer afgesproken.'
  'Heeft u nog een bonnetje van deze transactie?'
  Weer dat bonnetje. Mijn vriendin begon me ondertussen ook steeds argwanender op te nemen.
  'Weet je wat ik denk', zei ze ineens, 'ik denk dat er helemaal geen bonusdeal was. En ook geen zalm. Ik denk dat jij en die Rooie Heks onder één hoedje spelen.'
  'Waanzin', zei ik, 'en die zalm ligt in de koelkast.'
 
   Een uur later had ik een huilende Anita aan de lijn.
  'Dit loopt helemaal uit de hand hier, ze stellen in de kantine vraag na vraag. Edwin van de zuivel beweert dat hij het bonnetje wel heeft gezien.'
  Ik hing op om mijn advocaat te bellen.
  'Zeg helemaal niets meer tot ik er ben', schreeuwde hij en vijf minuten later scheurde hij mijn straat al op.
  'Wat weet jij van die Edwin?', was het eerste dat hij vroeg.
  'Hij staat bekend als Edwin de Baardaap', antwoordde ik, 'en hij heeft in het verleden aangerommeld met Rooie Rita.'
  'Daar kunnen we wel wat mee.'
 
  Wij met z'n drieën naar de Albert Heijn. 'In verband met een bonnetjes-affaire tijdelijk gesloten', hing er op de toegangshekjes.
  Uit de winkel kwamen verontrustende geluiden. We stormden naar binnen en vonden een woedende menigte die werd aangevoerd door Edwin de Baardaap.
  'Tijd om mijn gage te verdienen', schreeuwde mijn advocaat en hij sleurde Edwin dwars door de verse kazen heen.
  'Deze is voor jou trut', schreeuwde mijn vriendin en ze trok de pruik van het hoofd van Anita de Domino.
  'Gééf me het bonnetje', brulde de filiaalmanager in mijn oor.
  'Was ik maar Ivo Opstelten', was het laatste dat ik dacht voordat ik knock-out werd geslagen met een anderhalve literfles groene spa.