vrijdag 25 september 2015

Conflictmodel

Foto: Wikipedia
Als Johan Cruijff vroeger weer eens met iedereen en z'n moeder ruzie had gemaakt, hoorde je ernstige mannen weleens doodserieus beweren dat Cruijff ' het conflictmodel had gehanteerd.'
   Ik vond dat altijd een bijzonder vriendelijke uitleg. Volgens mij kan je dan ook wel gaan verkondigen dat honden 'het blafmodel hanteren' en vissen, heel ingenieus, 'het zwemmodel aanhangen'.
  Honden blaffen, vissen zwemmen en Cruijff maakt ruzie, dat lijkt me een eenvoudiger manier om de wereld te beschrijven.
  Ik zie Johan Cruijff in ieder geval niet in z'n auto zitten piekeren, onderweg naar de Arena om iedereen eruit te flikkeren die hem niet bevalt:

'Wat zal ik nu vanavond eens gaan doen? Het conflictmodel hanteren of de constructieve dialoog aangaan met alle belanghebbenden en eerst maar eens evalueren of er draagvlak is? Weet je wat, ik ga maar eens voor het conflictmodel.'

   Nee, Cruijff doet gewoon precies waar hij zin in heeft en dat is waarschijnlijk één van de redenen dat hij zo succesvol is geweest.
 
  Maar nu is hij toch een beetje de mist in gegaan. De 'fluwelen revolutie', ook alweer zo'n fijn eufemistische term, misschien moeten we de Tweede Wereldoorlog ook maar de 'zachte omwenteling' gaan noemen, lijkt nog niet echt gebracht te hebben wat de bedoeling was.
  In het kort komt het erop neer dat alles beter zou worden bij Ajax nu Cruijff zich ermee ging bemoeien en tot nu toe is alles vooral heel erg veel slechter gegaan.
  Als ik een wedstrijd van Ajax kijk dan heb ik het noodnummer voor psychische bijstand alvast in mijn mobiel getoetst en heb ik alle scherpe voorwerpen bij de buren ondergebracht. Soms droom ik van het Ajax van Martin Jol, die fijne combinaties met Pantelic en dat lekker opportunistische voetbal, alleen maar om met een schok wakker te worden en Nick Viergever een pass te zien geven waar ze bij de F-jes van de FC Zwaluw een beetje besmuikt om moeten lachen.

  En het aardige is nu dat Marco van Basten, toch ook niet de minste, de knuppel gewoon even in het hoenderhok smijt:

  'Het hele verhaal is een fabeltjeskrant. En niemand die er iets van zegt.'

  De Keizer heeft volgens San Marco geen kleren aan en ik heb sterk het vermoeden dat hij daar gelijk in heeft. Op alle sleutelposities moesten oud-voetballers komen, maar die hebben elkaar volgens goed Cruijffiaans gebruik inmiddels alweer grotendeels de tent uitgevochten of zijn zelf opgestapt. Het voetbal is niet om aan te gluren en die fantastische jeugdtalenten willen ook maar niet doorbreken.
  Natuurlijk wordt Cruijff hartstochtelijk verdedigd door generatiegenoten als Johan Derksen, wiens verdediging er op neer komt dat alles wat goed gaat door Cruijff komt en alles wat slecht gaat door andere dingen waar Cruijff geen invloed op heeft.
  En Cruijff zelf? Die is inmiddels in een enigszins overrompelde vriendelijke opa veranderd, zag ik op een video.
  De arme man snapt er niets van: 'Je voetbalt om plezier te hebben', aldus Cruijff, die zich maar niet kan voorstellen waarom van Basten ineens zo onaardig doet. Misschien had iemand even moeten suggereren dat van Basten gewoon het conflictmodel hanteert.