zondag 15 november 2015

Macho

RGB Free, by mzacha
Er wordt veel gediscussieerd over de motieven van Jihadisten. Ik heb gisteren een tijdje naar een foto van een Jihadist zitten kijken die fier naar de camera lachte. Zijn ogen straalden, in zijn hand hield hij een vrij keurig afgehakt hoofd.
  Hij leek als een kind zo blij.
  En dat is precies waar die Jihadisten op die mediagenieke video's me aan doen denken: jongetjes.

  En ook wel: jonge honden.

  Die jongeman met zijn afgehakte hoofd, het had een hondje kunnen zijn. Een reu die triomfantelijk op een stok zit te knauwen die hij net van je heeft afgepakt.
  Waar geloven de Jihadisten in?
  Dat zou weleens samen te vatten kunnen zijn in drie overtuigingen:

  Ik ben sterk en jij bent zwak
  Ik ben een kerel en jij bent een mietje
  Ik heb gewonnen en jij hebt verloren.

Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas zijn grenzen er in de Jihadistische ideologie om overschreden te worden. Hij bedoelt dat in geografische zin, maar het zou ook weleens kunnen kloppen in psychologische zin: de Jihadist is een macho die je grenzen wilt overschrijden. De Jihadist wil je bestijgen. En het baasje dat voor je zou moeten zorgen staat je in plaats daarvan op hoge toon de les te lezen dat je wel leuk met het andere hondje moet spelen.
  Een interessante vraag om uit te zoeken is waarom het vaak moslimjongens zijn die zo nodig de extreem dominante reu uit moeten hangen.