donderdag 24 maart 2016

Leven

Foto: Wikipedia
Johan Cruijff heeft een hele hoop dingen over voetbal en het leven in het algemeen gezegd, die de komende dagen ongetwijfeld honderd keer voorbij gaan komen:

  Je moet schieten, anders kan je niet scoren. Elk nadeel heb z'n voordeel. Vaak moet er iets gebeuren voor er iets gebeurt. Of, één van mijn persoonlijke favorieten: Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd.

 Toch is het niet één van deze vele wijsheden die Cruijff voor me ingenomen heeft. Het meest inspirerende wat ik hem ooit heb horen zeggen ging over shirtjes. Over frisse, vers gewassen voetbalshirtjes, dat die al keurig in de kleedkamer opgevouwen op je liggen te wachten en dat dat eigenlijk het mooiste is dat er bestaat. Hij zei het in één of andere documentaire, ik parafraseer:

  'Dat is geluk. Dat je een kleedkamer binnenkomt en dat iemand de moeite heeft genomen om je shirtje te wassen en het netjes voor je heeft klaargelegd. Dat het helemaal fris is en de wedstrijd straks gaat beginnen en je lekker kan gaan voetballen.'

  Dit citaat toont volgens mij aan dat Johan Cruijff het allemaal inderdaad wel aardig doorhad. Geluk, dat is het schone voetbalshirtje op een zondagochtend, die knapperige cappuccino bij de eerste zonnestralen, de kakelverse roman die zo lekker en beloftevol ruikt als je de eerste bladzijde opslaat of het koude biertje dat een aardig meisje voor je neerzet terwijl op het pleintje de kinderen met hun voetjes in het water van de fontein bungelen.

  De rest is vrijwel allemaal flauwekul.