vrijdag 27 januari 2017

Het is hier emptistisch

RGB Free, by lusi
'Mijn naam is Frederique en ik ben waarschijnlijk emptist. Mijn hele leven loop ik al tegen bepaalde zaken aan, waar ik nu eindelijk duidelijkheid over hoop te krijgen. Als baby donderde ik bijvoorbeeld keer op keer van de commode, omdat ik alleen maar naar de ogen van mijn moeder lag te loeren en totaal geen zicht op mijn omgeving had. Ook heb ik twee auto's totall loss gereden doordat ik afstanden niet in kan schatten en hoewel ik veel oppervlakkige interesses heb, vind ik het moeilijk om me echt ergens in te verdiepen.

  Het enige voordeel van emptist zijn is dat het gebrek aan ruimtelijk inzicht, focus en intense interesses wordt vervangen door een zeer sterk ontwikkelde empathie. Op de werkvloer zorgt dit echter voornamelijk voor stress: terwijl mijn normale collega's zich stoïcijns en geconcentreerd op hun werk richten, ben ik vooral bezig met alle onderhuidse spanningen en onderlinge relaties.
  Ik vind het moeilijk om logisch na te denken en wetenschappelijke inzichten te accepteren. Zo geloof ik niet in vaccinaties, omdat ik het bewijs hiervoor niet kan bevatten en mijn sterk ontwikkelde gevoelsleven me hele andere conclusies laat trekken.
  "Vaccinaties voelen verkeerd, dus zijn ze verkeerd", is de typische redenering van een emptist.
   Helaas is emptisme aangeboren en maar zeer gedeeltelijk bij te sturen. In dit tv-programma ga ik bij meerdere mensen met emptisme op bezoek en hoop ik wat meer inzichten te krijgen rond deze heftige aandoening.'