dinsdag 17 januari 2017

Nieuwsuur

Foto: wikipedia
'Nog twee maanden tot aan de verkiezingen. Dominique van der Heyde, hoe staan de zaken ervoor?'

'Nou Mariëlle, het spel is inmiddels goed op de wagen. Geert Wilders heeft getwitterd dat Mark Rutte een lul is. Mark Rutte is zich terdege bewust van de negatieve impact die deze uiting op het electoraat zou kunnen hebben. De VVD lijkt deze campagne het publiek ervan te willen overtuigen dat Mark Rutte geen lul is. "Ik ben geen lul", vlogde Rutte vanmorgen, "Geert Wilders is een lul."
  Helaas zei René van der Gijp in het veelbekeken voetbalprogramma "Voetbal Inside" vanavond ook dat Mark Rutte een lul is. Dat kost de VVD zo tien zetels.'

'En hoe gaat het met GroenLinks?'

'Jesse Klaver verscheen vanmiddag in een wit pak op een podium in Zwolle, dat zijn dus zo vier zetels erbij. Helaas verslikte hij zich twee keer in het woordje "overdreven", dus dat zijn weer drie zetels eraf.'

'De PvdA, is daar nog wat van vernomen?'

'De laatste berichten zijn dat de PvdA nog steeds bestaat.'

'Wat zijn nu eigenlijk de ideeën van al die partijen, Dominique?'

'Hoe bedoel je, Mariëlle?'

'Ik bedoel zo'n VVD, wat is nu eigenlijk hun politieke filosofie? Hoe willen zij de samenleving inrichten? Wat zijn hun ideeën over macht, leiderschap, de rol van de staat in relatie tot het individu? Wat is hun overkoepelende filosofie, hoe vertaalt deze zich in concreet beleid en op welke punten verschilt dit van bijvoorbeeld de PvdA?'

'Ik vrees dat je wartaal uitslaat, Mariëlle. En ik krijg zojuist binnen dat het haar van Sylvana Simons in de fik is gestoken door Henk Krol. Dit is een zeer verrassende move binnen het politieke spel dat de kern vormt van onze democratie. Zodra ik meer weet kom ik bij je terug.'