zaterdag 23 mei 2015

Appartement

RGB Free, by hisks
Ik zit al een paar dagen met het beeld van Martin van Geel en Eric Gudde in een heel klein autootje in mijn hoofd. Het regent een beetje, Martin heeft  de ruitenwissers voor de zekerheid aangezet terwijl Eric een plattegrond van Rotterdam bestudeert.
  'Volgens mij moeten we er bij de volgende afslag af', zegt Eric, terwijl Martin de ruitenwissers nog een tandje harder zet. Ze zijn zojuist bij het appartement van Fred Rutten geweest, die ze op non-actief hebben moeten zetten vanwege een kansloze nederlaag bij PEC Zwolle. Van Geel hierover in VI:

'Ik en Eric Gudde zijn zondagavond rond een uur of acht 's avonds door Fred ontvangen in zijn appartement. Daarna ben ik met Eric Gudde linea recta doorgereden naar Giovanni van Bronckhorst.'

  Ik was daar graag bij geweest, die ontmoeting in dat appartement van Fred Rutten. Om te beginnen vind ik Fred Rutten die in zijn eentje in een appartement in Rotterdam zit al een behoorlijk treurig beeld. Ik zie een appartement voor me dat nauwelijks is ingericht, met een hele dure keuken en een ingewikkeld koffiezetapparaat dat Fred alleen maar gebruikt om heel eenvoudige kopjes koffie mee te zetten.
  En dan gaat dus de bel, je kijkt door het spiekgaatje en daar staan Martin van Geel en Eric Gudde als Janssen en Janssen met hun handen in hun zakken ontzettend dom naar je voordeur te staren.
  Dat moet iets doen met een mens.
  Je laat ze binnen en je zet ze een kopje koffie voor dat je met de moed der wanhoop aan het apparaat onttrokken hebt dat je nog steeds niet helemaal begrepen hebt.
  En dan wordt je op non-actief gesteld.
  Door een opportunistisch knaagdier met een brilletje en een voormalige belastinginspecteur. En die verlaten dan als twee doodgravers je appartement en wurmen zich in een autootje dat in de tussentijd een bon achter de ruitenwisser heeft gekregen.
  Martin van Geel vraagt aan Eric Gudde: 'Waar woont Giovanni eigenlijk ergens?'
  En dan tuffen ze er weer vandoor, want Feyenoord moet nu eenmaal gered worden.
  Het is erg om op dit moment een Ajax-fan te zijn, maar ook wel weer een troost dat het altijd nog een stukje erger kan.