Foto: RGB free, by knox_x |
'De wetenschappelijk geïnteresseerde scholier zal zich daardoor eerder tot een beta-studie aangetrokken voelen dan tot een alfa-studie.'
Waarom ben ik zelf geen taal gaan studeren? Het had goed gekund, de hoogste cijfers op mijn eindlijst had ik voor talen. Misschien speelt het gebrek op de middelbare school aan taalkundige theorieën inderdaad wel een rol. Maar ik ben bang dat Rens Bod nog een factor vergeet in zijn analyse: de psychologische terreur van de alfa-leraar.
Ik weet niet of het nu nog steeds zo
is, maar vroeger hoorde je vaak dat alfa's 'mensen-mensen' zijn.
De
consensus was dat beta's een soort onaangepaste nerds waren, terwijl
alfa's een bijzonder sociale en gevoelige inslag hadden. Een vreemd onderscheid, aangezien je
in geen enkel lokaal op zo weinig begrip kon rekenen als in de met de
posters van Frankrijk of Griekenland volgehangen lokalen van de
mensen-mensen.
Mensen-mensen leek vooral te betekenen: ons-soort-mensen-mensen. Je volgde geen Frans of Grieks, je onderging een beoordeling van je karakter op grond van je affiniteit met de betreffende taal en cultuur.
Als je bij Frans niet helemaal lekker
uit je Franse woordjes kwam, keek de docente je aan alsof je je broek
naar beneden had getrokken en in de hoek van het lokaal had gedéféquait. Vervoegde je bij Grieks de Imperfectum verkeerd dan deed
de leraar alsof je op je stoeltje was gaan staan om te verkondigen
dat Socrates een verwarde oplichter was met een drankprobleem.
Hoe anders was dit alles bij de
beta-vakken! Zelfs het domste gansje kon rekenen op het oneindige
geduld van die vriendelijke leraar Scheikunde, die als enige vreemde
karaktertrek had dat hij af en toe spontaan uitbarstte in een lofzang
op het periodiek systeem der elementen. Ik kan me twintig jaar later
nog steeds een poëtisch lofdicht herinneren op H20, dat 'simpele
molecuul dat al het leven op aarde mogelijk maakt'.
En dan ging de bel en dan moesten we
weer naar Frans, waar de docente Frankrijkje speelde en je
publiekelijk schoffeerde als je de klemtóón een keer verkeerd
legde.
Nee, die talen, dat was niets voor
mij, dat werd me op de middelbare school wel duidelijk. Zes jaar
middelbaar talenonderwijs had me in ieder geval één sociaal inzicht
opgeleverd: bij mensen-mensen kun je maar beter zoveel mogelijk uit
de buurt blijven.