woensdag 18 september 2013

Aardappelen

angry mob
Foto: flickr, by Robert-Couse Baker
Naar aanleiding van de troonrede werd er op televisie een debat gevoerd tussen politici. Het ging voornamelijk over geld. Er werd een man uit het volk geïnterviewd, hij was 57 en kon geen werk meer vinden, 'daar moest de overheid eens wat aan doen. Met een quotum ofzo.'
  Een quotum om mensen van 57 aan het werk te helpen. Waarom daar stoppen? Graag stel ik een quotum voor om 33-jarige mensen met een afgeronde opleiding filosofie aan een werkplek bij een landelijk tijdschrift te helpen waar ze drie keer modaal verdienen.
  In het algemeen moest de overheid lasten verlichten, veel investeren, kleiner worden, de economie een zetje geven, bouwprojecten van de grond helpen en werkgelegenheid creëren. Het ontbrak er nog maar aan dat iemand zei: 'ik ben 43 en ik heb nog steeds geen leuke vrouw. Het is schandalig dat de overheid geen quotum voor mij heeft en dat ik nog steeds 's-avonds in mijn eentje de aardappelen van gisteren sta op te warmen.'