zaterdag 20 juli 2019

Bende

RGB Free, by jmjvicente
Ik zwerf door het bejaardentehuis op zoek naar een nagelschaartje. Ik ben op bezoek bij mijn oma, die een nagel heeft ontdekt met een kartelig randje eraan.
 
  'Hier moet echt wat aan gebeuren', zegt mijn oma.
 
  Al staat de wereld in brand en bonken de Russen op de poort, mijn oma hecht aan goedverzorgde nagels. Mijn aanwezigheid in de gangen van het bejaardentehuis blijft ondertussen niet onopgemerkt.

  'Daar loopt een man', hoor ik een dame verschrikt uitroepen.
  'Wat voor man', informeert haar vriendin.
  'Een hele grote man.'

  De dames zijn het er roerend over eens dat dit geen goed nieuws is en zetten de achtervolging in.

  'Laten we uitzoeken wat hij van plan is.'

  Ze schuifelen achter mij aan, links en rechts andere bewoners optrommelend die meteen aanhaken bij de achtervolging.

  'Hij ziet er gevaarlijk uit', roept een nieuwkomer, wat weer eens wat anders is. Het is een beetje alsof je lang bent in China, maar toch is het prettig dat in ieder geval één bevolkingsgroep onder de indruk is van mijn verschijning.

  Terug op de kamer van mijn oma knip ik een piepklein stukje nagel af, voor beide partijen een bijzonder geslaagde operatie. Als ik even later weer vertrek, hoor ik een verschrikte stem opklinken:

  'Daar loopt een man'
  'Wat voor man?'
  'Een hele grote man.'

  Voordat er weer een posse opgetrommeld kan worden, duik ik de lift in, je weet maar nooit waar zo'n bende bejaarde dames allemaal toe in staat is.