vrijdag 21 oktober 2011

Confabuleren

Foto: flickr, by Dannymx
  Voor Filosofie lees ik oude Grieken: de Stoa, Plato, Aristoteles. Ooit heb ik eens ergens gelezen dat de oude Grieken eigenlijk helemaal niet oud zijn, ze zijn juist jong. Toen zij in witte mantels rond liepen te discussieren was alles nog fris en nieuw. Wij zijn juist oud, wij dragen drieduizend jaar 'beschaving' op onze uitgezakte oudemannen schouders.
  Toen ik zelf nog jong was, las ik ook al oude Grieken. (Inmiddels zijn die Grieken dus nog een stukje ouder, of juist een stukje jonger geworden)

Dat vond plaats in een houten keet aan de rand van het schoolplein. Met een uitverkoren groepje lazen wij de laatste twee uur op vrijdag de oude Grieken. De leraar had een baard en als hij in een goede bui was dan mocht iemand appelflappen op zijn kosten gaan halen. Ik had in die tijd de neiging om met gebogen rug over mijn tafeltje te hangen. Een meisje deelde me mee dat ik op die manier helemaal scheef zou groeien. Inmiddels is dat meisje dood, en mijn rug staat zo recht als een plank. Dat eerste is gelukkig niet waar, het tweede ook niet echt.

  Een jongen uit het bevoorrechte groepje moest in de vakantie de halve Homerus uit zijn hoofd leren, anders mocht hij het jaar daarop geen eindexamen doen. De eerste schooldag van het nieuwe jaar vroegen we benieuwd hoe hij zijn zomer had doorgebracht. Hij had van alles gedaan, maar hij had geen letter Grieks gelezen. Het eerste uur moest hij zich melden in de houten keet. De rest van de klas had nog geen les. Vanonder het overdekte plaatsje op het midden van het schoolplein keken we toe hoe hij zich tussen de houten paaltjes doorwurmde die het schoolplein van de keet scheiden.
  Tien minuten later kwam de leraar Grieks tevoorschijn, hij stak meteen een sigaar op. Daarna liep hij driftig naar de hoofdingang van de school, op enkele meters gevolgd door de grijnzende jongen.
   Die jongen heeft nooit eindexamen Grieks gedaan, maar wel een internetbedrijf opgezet waarmee hij op zijn drieentwintigste al miljonair was. De leraar werd twee jaar nadat ik de school verlaten had in Afrika opgegeten nadat hij midden in de nacht zijn tent verlaten had om een sigaar op te steken, waarna een tot dan toe luierende panter zich uit de boom boven zijn hoofd met uitgezette klauwen in zijn baard liet vallen.
  Gisteren keek ik televisie, toen het vermoorde lichaam van Khadaffi vertoond werd door Al-Jazera stond er tegelijkertijd onderin beeld dat Chelsea in de Champions League Racing Genk verpletterd had.
  Vreemd genoeg is van die laatste drie dingen alleen het laatste waar.