maandag 21 november 2011

Praten

Foto: flickr, by marttj
'We staan hier op het tochtige dek van de Amsterdam Arena met het clubicoon van Ajax: Johan Cruijff. Johan, is het waar dat je Edgar Davids racistisch hebt bejegend?'
 - Edward die wil pim-pam-petten, maar ik ben dus de Kerstman niet. Ik stel het belang van Ajax voorop. Hoe dat precies geregeld moet worden, daar ben ik dus niet voor. Ik hoef geen clubjas aan, maar ik gebruik mijn hele hersenhelft en die anderen die weten niet wat links en rechts is.

'Dank je wel Johan. Daar komt Steven ten Have al aan. Steven, heb je even?'
 - Dag Joep.
'Steven, waarom hebben jullie een bijl in de rug van Johan Cruijff geslagen in de vorm van Louis van Gaal?'
  - Ik proef onrust in je vraag, Joep. Nu moeten we juist rustig blijven, in het belang van Ajax. Er zijn dingen gebeurd en er gaan dingen gebeuren, dit in het kader van reorganisatiestructuren die op een goede manier ingevuld moeten worden, wat betekent dat ze van beide kanten ingekaderd moeten worden in wederzijds welbevinden, zonder dat emotie de boventoon voert. Ook zullen er belangen opzij geschoven moeten worden en moeten de neuzen dezelfde kant op worden geduwd, terwijl eventuele spanningen op een constructieve wijze geidentificeerd en langs een geleidelijke weg gede-escaleerd moeten worden, ook met het oog op eventuele conflictbestrijding die de kop op kan steken als ons gezamelijke doel niet meer helemaal helder is.

'Dank je wel Steven. Daar zie ik Danny Blind ook aankomen. Helaas, hij glijdt net op tijd op z'n zijde over het gladde parkeerdek onder de reling door. Die zijn we kwijt. Frank de Boer loopt nog wel onze kant op, hij tuurt naar de grond en lijkt ons nauwelijks te zien. Frank, zoek je iets?
 - Ik zoek een spits, een verdediger die ingrijpt en een keeper die ballen tegenhoudt. Heb jij ze ergens gezien?

'Die begint ook een beetje de weg kwijt te raken. Misschien kan Marjan Olfers ons iets vertellen. Marjan, hoe staat Ajax ervoor?'
- Ajax, wat is dat?

'Dank je wel Marjan. Het parkeerdek is nu vrijwel leeg, ik zie alleen nog een man die op een betonnen blok met zijn hoofd op zijn vuist zit na te denken. Verdomd, het is Dennis Bergkamp. Dennis, wat doe jij hier nog in je eentje op dit eenzame parkeerdek?