zondag 1 oktober 2023

Partijcongres

RGB Free, by Nazreth
Het congres van de Partij voor de Dieren was in de Brabanthallen. Toen ik over de Oude Engelenseweg reed merkte ik al dat het een speciale dag ging worden. Een uiltje streek neer op het stuur van mijn scooter en keek me nieuwsgierig aan. Hij bleef rustig zitten terwijl ik de parkeerplaats opdraaide. Ik maakte mijn scooter met een hangslot aan een hek vast, achter mij hoorde ik iemand steeds wanhopiger roepen. 
  ‘Oehoe,’ riep een man. ‘Oehoe, waar ben je?’
  Het uiltje ging snel ondersteboven aan mijn stuur hangen, maar de man had hem al in de smiezen gekregen.
  ‘Hij wordt wat balorig als we de deur uitgaan,’ verontschuldigde de man zich en hij stopte het uiltje onder zijn hoed.
  Tijdens het ochtendprogramma werd een nieuw bestuur geïnstalleerd en werd er over moties gestemd. Een groep poezen uit Almere was erg kritisch over deze moties, ze renden steeds naar de interruptiemicrofoon, waar ze met z’n vieren op elkaars schouders gingen staan en de bovenste poes heel bedenkelijk ‘miauw’ zei. 
   Echt spannend werd het toen Esther Ouwehand tot lijsttrekker werd verkozen en daarna meteen verklaarde dat ze zich tijdelijk terugtrok. Op de achterste rij trompetterde een olifant zijn ongenoegen. Ouwehand ging er als een haas vandoor en tot de late uurtjes huilden de wolven op het dak van de Brabanthallen naar de maan.