maandag 1 februari 2010

10.000 Euro

De Turing Nationale Gedichtenwedstrijd beleefde afgelopen jaar zijn eerste editie, het is een gedichtenwedstrijd waarbij iedereen zoveel gedichten in mag sturen als hij wil, het kost drie euro om een gedicht mee te laten doen, de winnaar verdient 10.000 euro.

15.688 gedichten werden ingestuurd, uiteindelijk won er een, onderstaand gedicht van Gerwin van der Werf:

Misbruik

Met de pen roer ik mijn koffie
met de schaar krab ik mijn kop
met een mouw veeg ik mijn snot weg
dweil met mijn sok een melkvlek op

Mijn nagel drukt in 't tafelblad
een diepe kloof groeit daar gestaag
woorden weeg ik met het vreten
dat retour komt uit mijn maag

Met mijn tanden bijt ik splinters
uit de poten van mijn stoel
uit mijn tenen vloek ik psalmen
tot ik er niets meer bij voel

Zelfhaat weeg ik bij het opstaan
in jouw levenloze blik
woede meet ik met mijn knokkels
en mijn schaamte met mijn pik

Licht verpulver ik met vuurwerk
herrie met een spijkerboor
waanzin smoor ik in mijn verzen
waar zijn die dingen anders voor?

- Gerwin van der Werf

10.000 Euro voor 20 regels tekst, dat is niet verkeerd..

Bij DWDD mocht de winnaar zijn gedicht voordragen, ondersteund door beats van Giel Beelen: