vrijdag 18 juni 2010

Teksten

Ik heb bij de verkiezingen overwogen om op Geert Wilders te stemmen, maar toen kwam ik er achter dat hij een waardeloos linkerbeen had. Ik schoof op naar Mark Rutte, die echter totaal geen snelheid bleek te hebben en kwam gelukkig tot de ontdekking dat Femke Halsema een geweldige versnelling in huis heeft, het spelletje goed ziet, links en rechtsom kan passeren en verdedigend nooit haar man laat lopen.

Onzin natuurlijk, maar waarom doen we met onze voetballers dan wel het omgekeerde? Natuurlijk was het stom van Nigel de Jong om er met twee benen in te vliegen, maar moet er nu echt een hele tafel vol wijze mannen gaan analyseren hoe hij hier vervolgens op reageert als een journalist er een vraag over stelt? Of hoe Sneijder reageert als hem wordt gevraagd of het terecht is dat hij de man van de wedstrijd is?

Als we de woorden van voetballers ook kritisch gaan wegen, beginnen we hun verbale kwaliteiten te analyseren in plaats van hun voetbalkwaliteiten. Die jongens worden goed betaald om te voetballen, en op hun prestatie als voetballers mag daarom ook kritiek geleverd worden, maar mogen we ook van ze verwachten dat ze als volleerde politici hun woorden kiezen en altijd scherpe en uitgebalanceerde teksten klaar hebben liggen?

Als het aan Johan Derksen ligt wel.

'Vroeger hadden voetballers nog mooie teksten, toen waren het nog personalities', verzucht de snor als een voetballer braaf zijn mond dicht houdt. Maar als een voetballer wel een keer iets zegt, dan is het meestal niet naar de zin van Derksen en wordt hij genadeloos afgemaakt. Geen wonder dat ze dan liever hun mond houden. Het komt er op neer dat ze een originele mening moeten hebben, maar wel de mening die wij willen dat ze hebben.

Ik stel voor om onze jongens zo min mogelijk te interviewen, er komt alleen maar gedonder van. Ik wil me kunnen vergapen aan geweldige voetbalkunsten en zit niet te wachten op een triomfantelijk demasqué van Wesley Sneijder als redenaar. Dat lijkt me net zo oneerlijk als Mark Rutte beoordelen op zijn waardeloze linkerbeen, en ongeveer even boeiend.