maandag 6 september 2010

Schoenen

Foto: Flickr, by jacob earl
Bij Runner’s World in de Verwersstraat wordt joggen serieus genomen, begreep ik al snel. Waar ik nu dan op liep, vroeg de verkoper met een angstige blik, alsof hij het antwoord eigenlijk al kon raden.

‘Op oude tennisschoenen.’

Hij sloeg zijn ogen neer, voor de hoeveelste keer had hij dit nu al niet gehoord? Honderden keren waarschijnlijk, maar het wende nooit.

‘Doe je schoenen en je sokken maar even uit.’

Hij stelde de camera in en liet me twee keer door de winkel joggen. Mijn voeten werden gefilmd en de resultaten logen er niet om: mijn voeten stonden naar buiten gebogen op het moment dat ze neerkwamen. De verkoper zette het beeld maar eens stil: er was een hoek van zeker dertig graden tussen mijn enkel en de plek waar mijn voeten de grond raakten.

We keken er even naar, ‘dit is erg zwaar voor de enkel en de knie’, zei hij, toen er plotseling een man de winkel binnen kwam rennen.

‘Ik moet stevige schoenen hebben om te fietsen’, riep hij al toen hij nog half buiten stond, hij riep het nog drie keer terwijl hij door de winkel op ons af banjerde en toen hij eindelijk het videoscherm aan de achterkant van de winkel had bereikt zei hij het nog een vijfde keer, om zonder pauze direct te vervolgen met:

‘Je loopt als een invalide eend, jongeman.’

‘Zeventig procent van de mensen loopt op deze manier hoor, het is heel gewoon’, antwoordde de verkoper onmiddellijk, mij bemoedigend toeknikkend.

‘Zeventig procent zegt U? Nou ik niet hoor, haha, ik echt niet.’

‘Ik kom zo bij u’, antwoordde de verkoper, en hij legde me uit dat ik schoenen nodig had die corrigeerden voor de scheve stand, om mijn enkel en knieën wat te ondersteunen. Hij liet me acht keer met acht verschillende paren de Verwersstraat op en neer joggen, de eerste paar keer voelde ik me lichtelijk belachelijk, maar zo rond de vierde keer begon ik erin te komen en bij de achtste keer wist ik eindelijk wat mijn bestemming is in het leven: met nieuwe joggingschoenen langs het Noord-Brabants Museum rennen.

De man die nieuwe schoenen nodig had om te fietsen vertrok uiteindelijk met drie paar sokken en een joggingbroek en ik vertrok met de ultieme loopschoenen en mijn work-out voor vandaag al in mijn zak.