woensdag 22 februari 2012

Bescheiden genie

Foto: flickr, by spike55151
'Wij zullen nooit een wedstrijd winnen die gefloten wordt door scheids-rechter-We-ge-reef', brieste Louis van Gaal volgens mij vijftien jaar geleden al. Van Gaal was geen fan van de scheidsrechter die voorlopig geen wedstrijden in de Eredivisie mag fluiten, nadat hij achtereenvolgens in een schwalbe trapte, geen rood gaf en een handsbal in de laatste minuut miste.
  Hoewel dit inderdaad geen sterke momenten waren, glorieerde Wegereef na de wedstrijd. Voor de camera's gaf hij zijn fouten onomwonden toe: fout gezien, vervelend zeg, ja, nu je de herhaling ziet, het valt ook niet mee allemaal.
  Hij kreeg bijna de lachers op zijn hand met zijn zelfkritiek, maar ik denk dat We-ge-reef met een geniaal plannetje bezig is. Die spelers vliegen door de lucht terwijl ze niet geraakt worden, het spel gaat razendsnel en achter de tv zien we herhalingen vanuit twintig hoeken terwijl de scheidsrechter in een seconde moet beslissen en alleen maar zijn twee ogen en zijn hollende beentjes heeft.
  Ik denk dat Wegereef een eenmansguerilla is begonnen: fouten maken, en dan na de wedstrijd zo veel mogelijk camera's opzoeken om te verzuchten dat het ook wel erg stom was. Net zo lang tot de KNVB zwicht en scheidsrechters elekronische hulpmiddelen krijgen.
  'Ben jij nou zo dom, of ik ben ik nou zo slim', had van Gaal aan Wegereef kunnen vragen.
  Inmiddels weten we het antwoord: Jan Wegereef, een bescheiden genie.