maandag 31 mei 2010

Debat

Ik kijk vol spanning uit naar het volgende televisiedebat: hoe gek kunnen ze het maken? Wat mij betreft nog veel gekker. Die halve minuut die ze nu krijgen om een punt te maken, dat is natuurlijk veel te lang. Ik stel voor: tien seconden, en in rijm, anders haakt zeker de helft van de kijkers onmiddellijk af: als het niet rijmt, dan kan het nooit wat zijn. Verder stel ik voor om het fysieke aspect nog een tandje op te schroeven: dat belletje was een leuk begin, maar nu betekende het alleen nog maar dat je iemand uit kon dagen om één op één in het midden van de zaal een doodgewoon gesprek te gaan voeren.

Dat kan natuurlijk veel spannender.

Ik stel voor dat het gewone belletje voortaan betekent: wie als eerste razendsnel drie rondjes om Frits Wester heenloopt, krijgt vijf seconden de tijd om een andere kandidaat in zijn gezicht te spugen.

Hiernaast stel ik een grote rode knop voor, als je hierop drukt gaat er een alarm af: tijd om je kleren uit te trekken, in de bak met water te springen, vier rondjes langs de kant te crawlen, op de rand van het bad een handstand te maken en wie het eerst afgedroogd weer achter zijn spreekgestoelte staat mag bepalen bij welk woord je de andere kandidaat in zijn kruis mag trappen.

Dit kan veel voordeel opleveren: maakt je bijvoorbeeld 'Marokkaan' tot verboden woord, dan leg je Wilders min of meer totaal lam.

Ten derde stel ik voor boven iedere kandidaat een touw te hangen: dit als een soort Joker, als je hieraan trekt opent zich onder één van de kandidaten een luik (maar het is onbekend onder welke!) waardoor deze kandidaat middels een glijgang een paar honderd meter buiten de studio terecht komt. Die moet dan hollen om weer terug te komen, wat bemoeilijkt wordt door de wilde knaagdieren die op het terrein zijn losgelaten. Een wanhoopsdaad voor mensen die echt in het nauw zitten: de kans bestaat dat je jezelf aan de knaagdieren blootstelt, maar als je daar bang voor bent, dan had je natuurlijk niet de politiek in moeten gaan.