vrijdag 9 april 2010

Bal

In Den Bosch ligt een wijk die 'de Schutskamp' heet en in deze wijk ligt de Marco Polo straat. In deze straat staan naast elkaar vier garages. Eén van deze garages wordt gehuurd door TNT Post, ze gebruikt deze garage als depot. Postbodes kunnen hier postzakken ophalen, lege zakken achterlaten, administratie doen aan een ijzeren bureautje. De garages worden ook gebruikt door kinderen uit de buurt: de garagedeuren vormen een mooi doel.

Drie jongens van een jaar of tien zaten op een hekje tegenover de garages. Een vierde jongen stond lusteloos een bal hoog te houden. Ik stond in de zon een mandarijn te eten. Waarschijnlijk waren ze uitgevoetbald, of ze zaten te wachten tot ik ophoepelde zodat ze weer door konden gaan. De bal rolde in mijn richting. Ik schopte hem terug en ging voor één van de garages staan, als een keeper. Hij had er weinig zin in, maar schoot toch een paar keer op goal. Ik hield tegen en schoot terug. De jongens op het hekje keken het aan: ouwe lul die populair wil doen, zag je ze denken.

Ik zei tegen de jongen dat hij wel wat harder mocht schieten.

Hij trok een gezicht, maar schoot toch zo hard als hij kon. Recht in mijn handen, ik kon de bal zo vangen. Hij schoot nog een paar keer: naast, of ik kreeg er een voet of een hand tegen aan. De jongens op het hekje begonnen geinteresseerd te raken. Ze begonnen commentaar op de schutter te leveren en nadat hij nog een paar keer had gemist, kwamen ze als één man van het hekje af.

'Geef mij maar', zei de zwaarste van het stel, een jongen met Turkse roots. Hij legde de bal zorgvuldig neer. Hij deed een paar stappen naar achteren, spreidde zijn benen en keek naar het doel: Christiano Ronaldo-stijl.

Hij rende met nukkige stapjes naar de bal en schoot hem als een raket de lucht in. Over mij heen, over de garages heen, waarschijnlijk richting een tuin diep in de Schutskamp. Toen ik me omdraaide, zaten ze alle vier alweer op het hekje voor zich uit te staren. Het was duidelijk: hier gingen ze geen woord aan vuil maken, niet aan mij, niet aan het schot en al helemaal niet aan de verdwenen bal.