zondag 3 april 2011

Museum

Foto: flickr, by Seth W.
Gisteren en vandaag was het museumweekend. In het Noord-Brabants museum in Den Bosch bestudeerde ik naast de schilderijen ook de mensen. Ik onderscheidde twee stromingen: de mensen die hun jas uittrokken en de mensen die hun jas aanhielden. De mensen die hun jas aanhielden verspreidden de volgende non-verbale boodschap: 'ik ben hier alleen maar omdat het gratis is, jullie moeten niet denken dat jullie me iets wijs kunnen maken en als ik iets zie dat me niet bevalt ben ik zo weer weg.'
  De mensen die hun jas op een haakje hingen of in een kluisje stopten gingen er daarentegen helemaal voor.
Mijn vriendin en ik stopten onze jas in een kluisje. Ik was gefascineerd door een kubistisch schilderij van Jan Sluijters, een schilder waar ik nog nooit van had gehoord. Ook was ik geboeid door schilderijen waarop de belegering van Den Bosch in de 17e eeuw te zien was, met het oude Vught op de voorgrond. Ik kocht een boekje over de oude vestingwerken en stond een uurtje later op de markt als een toerist naar stukken van de oude stadswal te zoeken.
 In een café op de Parade zagen we hoe Ajax aan de hand werd genomen door een piepjonge linksback die hopelijk nog nooit van Johan Cruijff heeft gehoord.
 Ook gingen we op zoek naar een restaurantje in Den Bosch waar je een leuke pizza kan eten, een hele opgave. Uiteindelijk werden we de weg gewezen door een vriend van mijn broer die uit zijn eigen restaurant kwam om ons te hulp te schieten. Na de stad was het in Boschveld een oase van rust, en we waren net op tijd om op Studio Sport nog eens na te kijken wat er nu weer allemaal bij Ajax aan de hand is.